Pages

April 2, 2013

XNAK MKN!!


10 MAKANAN yg akan aku cuba hindari..hahahaha
sume bnda sdp ni...sabo je la!!

  1. 1.
    Soft Drinks / Minuman bergas
    Seperti yang kita semua tahu, soft drinks adalah sejuk, segar, manis, dan addictive. Kebanyakan soft drinks mengandungi kandungan kafein yang tinggi. Penggemar minuman jenis ini mungkin secara tidak sedar mencetuskan kebergantungan dan addiction terhadap air bergas dan ber-kafein ini.
    Minuman bergas ini hampir tidak mempunyai sedikit khasiat pun, oleh itu ia perlu dibuang jauh-jauh dari diet harian anda. Tambahkan pengambilan air dan the serta jus buah-buahan jika anda memerlukan gula.
  2. 2.
    Minuman Kedai Kopi
    Seperti minuman bergas, sesetengah penggemar kafein mungkin memenuhi keperluan mereka dengan minuman kopi. Samada kopi o’ atau kopi susu rendah kalori, kebanyakan kopi di kedai hari ini mengandungi creamer, gula, dan penambah perisa yang lain.
    Jika anda memerlukan kafein, order kopi o kosong dan tambah sedikit susu, creamer, atau gula mengikut keperluan anda sendiri.
  3. 3.
    Produk kaya tepung
    Anda patut mengelakkan roti putih dan produk yang mengandungi tepung yang diperkaya. ‘Tepung yang diperkaya’ menunjukkan yang tepung tersebut telah di ‘bleached’ dan kehilangan khasiat yang berharga. Sebaliknya untuk langkah yang lebih bijak, anda bolehlah membeli roti penuh gandum dan pasta.
  4. 4.
    Roti, kek, dll
    Roti keju yang besar dan muffin yang bersaiz penumbuk anda bukanlah pilihan yang baik untuk diet harian anda. Saiz makanan seperti ini kadangkala di luar kawalan anda. Kebanyakan makanan ini mengandungi tepung yang diperkaya, gula dan lemak tepu yang tinggi.
    Jika anda membaca label makanan, pastikan anda memeriksa samada makanan tersebut mengandungi minyak yang dihidrogenkan dari marjetin atau tidak. Sekalipun ada tertulis ‘tanpa lemak tepu’ pada label makanan, periksa kandungan nutrisi makanan tersebut. Sesetengah pengeluar makanan mempromosikan makanan mereka dengan mengatakan kurang lemak. Jika anda ragu-ragu, periksa kandungan bahan yang digunakan.
  5. 5.
    Makanan / Minuman pek segera (instant)
    Sekarang ini di mana-mana sahaja dapat kita lihat pelbagai jenis makanan dan minuman segera. Dan makanan dan minuman jenis inilah yang paling banyak dibeli oleh kebanyakan daripada kita disebabkan jadual harian yang padat. Oleh itu anda memerlukan sesuatu yang mudah dan pantas.
    Makanan dan minuman segera ini juga mempunyai rasa yang sedap dan lazat. Tetapi tahukak anda bahawa kebanyakan makanan segera ini mempunyai kandungan garam dan penambah perisa yang tinggi? Manakala minuman segera pula mengandungi kandungan gula dan creamer yang tinggi.
    Dengan pengambilan makanan dan minuman segera ini, anda tidak boleh mengawal kandungan garam, gula, dan krimer ke dalam badan anda. Pengambilan jenis makanan dan minuman ini boleh memudaratkan tubuh badan anda dalam jangka masa yang panjang. Oleh itu, anda perlu tahu mengawal makanan dan minuman seperti ini, atau yang lebih baik cuba mengelakkannya kerana kebanyakannya juga mengandungi kandungan kalori yang tinggi.
  6. 6.
    Makanan dalam tin
    Kebanyakan makanan dalam tin pula mengandungi penambah perisa yang sangat tinggi. Selain itu, kandungan garam di dalamnya juga adalah sangat tinggi. Walaupun makanan dalam tin ini sangat berguna ketika keadaan kecemasan atau darurat, tetapi jangan jadikan ia sebagai makanan harian anda.
  7. 7.
    Makanan bergoreng
    Setiap makanan bergoreng mengandungi kalori tersembunyi. Sesetengah restoran mungkin menggunakan minyak yang mengandungi lemak tepu, atau makanan digoreng then mentega atau telur yang banyak. Oleh itu, anda perlu mengurangkan pengambilan makanan bergoreng.
    Jika sesekali anda teringin makan makanan bergoreng, anda bolehlah menggoreng sendiri makanan tersebut supaya anda boleh memilih sendiri minyak yang baik dan menyesuaikan dengan resepi anda.
  8. 8.
    Makanan segera
    Siapa yang tak suka burger dan french fries kan? Memang sedap, tapi anda perlu mengelakkan makanan segera dari diet harian anda. Kebanyakan makanan segera ini di goreng di dalam minyak dan jarang-jarang mempunyai vitamin dan mineral yang diperlukan tubuh badan. Hadkan pengambilan makanan segera kepada 1 – 2 kali sahaja setiap bulan.
  9. 9.
    Snek buah
    Kenapa anda makan snek buah padahal anda boleh makan buah yang sebenar? Walaupun sesetengah jenama snek buah mungkin menambah vitamin dan mineral yang diperlukan tubuh badan ke dalam snek buah mereka, snek seperti ini juga mungkin mengandungi gula dan perisa tambahan. Pilihlah makanan semulajadi dan segar daripada makan makanan yang diproses seperti ini.
    sumber : http://kevinzahri.com

USAHA MURNI

sedang berusaha mengecilkan badan yg agak comel ini...rasa cam nk wat to-do list la plak kn...bkn senang nak hilangkan lemak2 gebusss yg suda bertapa berkurun lama nya di dlm tubuh kiut ini..haiissshhh,kena kuatkan azam btol ni kalo nak gojes la kan..
website ni http://kevinzahri.com/ byk jugak la membntu..kira kalori anda di http://cekodok.com/calorie-school/.....
meh nak kgsi skit..hahaha


How Many Calories Do You Need Per Day?
  • Gender: Males generally require more energy compared to women, having been intended by Nature to do the heavier work
  • Age: The older you become, the fewer calories you need because the natural metabolic rate slows down
  • Weight: The more you weigh, the more calories your body needs to keep alive (just as a heavier car consumes more fuel); this is also why people find it harder to lose weight after dropping a few pounds
  • Level of Activity: Keeping fit ensures that you have more calories (energy) going out; being active also plays a big role in lifting your overall metabolic rate
BASAL METABOLIC RATE (BMR)
DAILY CALORIE REQUIREMENT (DCR)
  • Sedentary = BMR x 1.2 (little or no exercise, desk job)
  • Lightly active = BMR x 1.375 (light exercise/sports 1-3 days/wk)
  • Moderately active = BMR x 1.55 (moderate exercise/sports 3-5 days/wk)
  • Very active = BMR x 1.725 (hard exercise/sports 6-7 days/wk)
  • Extra active = BMR x 1.9 (hard daily exercise/sports & physical job or 2xday training)
DAILY CALORIE REQUIREMENT (DCR)
  • Your BMR = 655 + 523 + 302 - 141 = 1,339 calories/day

Everyone should generally know how many calorie they need per day and the factors that influence it. There are different formulas to calculate this but let’s keep it practical.
One’s daily calorie requirement depends on various factors:
The BMR is the amount of energy you need to sustain your life. This includes your breathing, organs and everything else you need to keep alive:
Men: BMR = 66 + (13.7 x wt in kg) + (5 x ht in cm) - (6.8 x age in years)
Women: BMR = 655 + (9.6 x wt in kg) + (1.8 x ht in cm) - (4.7 x age in years)
Next, we factor in how active the person is, by using the Activity Multiplier:
You are a 30 year old female, 30 years old, 5' 6 " tall (167.6cm) and weigh 120 lbs (54.5 kg).
Your DCR = 1.55 x 1339 = 2,075 calories/day

April 1, 2013

HANYA RM20!!!!







MODAL RM 20 SEUMUR HIDUP~~
HANYA BERMODAL KAN RM 20 ANDA MAMPU MENGAUT UNTUNG RM 500-1000 SEHARI MENGIKUT KERAJINAN ANDA PROMOTE LINK…
CIRI-CRI HEBAT RM20SEGERA.COM
• Modal Rendah Hanya RM20.00
• 100% komisyen dibayar terus ke akaun anda
• Web promosi percuma
• Tanpa melalui akaun bank admin
• Komisyen terus ke akaun bank anda
• Terima SMS duit dah masuk ke akaun
• 100% Gerenti Untung !!!
• Mampu menjana RM500-RM1,500 dalam masa sehari.
Itu antara ciri-ciri bisnes yang mudah lagi untung ini. Bagaimana? Boleh percaya tak bisnes ini? Tak percaya? Ok, tak mengapa.. aku paham sebab anda tidak paham lagi.. mari aku terangkan lagi.. ambil masa sekejap ya..
Adakah bisnes ni meng”kaya”kan orang atas? itu persoalannya kan? Jawapannya TIDAK !! Kerana duit akan terus masuk ke akaun anda, bukannya akaun admin.. anda bukannya ada produk yang perlu dijual sehingga komisen perlu sampai ke akaun admin.. bukan, 100% tidak!
Apa yang anda perlu lakukan hanyalah mempromosikan website anda kepada rakan-rakan atau orang lain.. itu sahaja! Tidak susah bukan? Perlu jual barang ke? Sudah tentu tidak.. cuma promote website yang telah diberikan percuma kepada anda (pada yang dah join) dan anda terima bayarannya .. senang bukan?
~~ANDA BOLEH MENDAFTAR DI LINK INI UNTUK MENGAKTIFKAN ACC ANDA TQ~~ 

http://www.rm20segera.com/?r=zuliatie